Turun uusi musiikkitalo Itsenäisyydenaukiolle

Turun kaupunginhallitus päätti kokouksessaan 6.4.2020 musiikkitalon sijainniksi Itsenäisyydenaukion Turun kaupungin teatterin viereen.

 

Mitä mieltä oli Turun SDP?

Kaupunginhallituksessa Turun SDP ehdotti asian valmisteluun palauttamista tällä perustelulla:

Koronan vaikutusten selvittyä tulee valita taloudellisten kannattavuuslaskelmien perusteella mihin investointeihin kaupungilla on varaa. Lisäksi on ensi tilassa tuotava käsittelyyn Turun Filharmonisen Orkesterin ja nykyisen konserttitalon muun henkilökunnan väistösuunnitelma työturvallisuuden parantamiseksi.”

Ehdotusta kannatti SDP:n lisäksi Perussuomalaiset. Se ei kuitenkaan riittänyty.

Kokoomuksen, Vihreiden ja Vasemmistoliiton kannattamana uuden musiikkitalon sijainniksi päätettiin Itsenäisyydenaukio, ja hanke lähti etenemään.

 

Iloiset osapuolet

Turun kaupunginteatteri on asiasta tietenkin mielissään, sillä uusi musiikkitalo ja teatteri voivat tulevaisuudessa tehdä läheistä yhteistyötä. Turun Filharmoninen orkesteri eli tuttavallisemmin TFO saa kauan kaipaamansa tuliterät tilat. Orkesterin työturvallisuus etenkin ergonomisesta näkökulmasta on ollut melko heikolla tasolla nykyisessä konserttisalissa.

 

Tyytymättömät tahot

Päätökseen on myös useampi tyytymätön taho. Skeittarit ovat yksi tyytymätön taho. Skeittarit viettävät Itsenäisyydenaukiolla keväästä syksyyn useita tunteja harrastamassa. Harrastaminen on nykymaailmassa hyvin kallista. Skeittaus on yksi lajeista, jonka harrastaminen on mahdollista ilman kalliita kausimaksuja. Muun muassa tästä syystä skeittaus tulee kaupunkisuunnitellussa pitää mielessä.

Kaupunkikuva on toinen aihe tyytymättömyyteen. Kaupunkilaiset pelkäävät uuden musiikkitalon tekevän jokirantamaisemasta ahtaan. Aurajoelta päin katsottuna uuden musiikkitalon vasemmalla puolella tulee olemaan kaupunginteatteri ja oikealla puolella Wäinö Aaltosen museo tuttavallisemmin WAM ja takana virastotalo. Huoli on hyvin ymmärrettävä.

Hinta on kolmas näkökulma tyytymättömyyteen. Turun kaupunginhallitus siunasi 71 miljoonan euron musiikkitalon rakentamisen aikana, jolloin moni henkilö ja yritys kokee talousellisesta ahdingosta. Myös kaupunki. Sosiaali- ja terveyshuolto tulee olemaan vielä pitkään haasteiden edessä. Koronan aikana entistä pidemmäksi muodostuneiden terveydenhuoltojonojen purkaminen tulee viemään rahaa ja aikaa. Samaisella kaupunginhallituksen pöydällä on muitakin rahaa vieviä hankkeita kuten viisi koulua, jotka tarvitsevat uudet tilat. Eikä siinä vielä kaikki usealla kaupungissa asuvalla nuoremman polven edustajalla on suuri tahtotila saada kaupunkiin raitiovaunu.

 

Sijaintivalintaprosessin kriteerit

1. Kaupunkikehitysvaikutukset

2. Saavutettavuus

3. Osoitettavan tontin tarjoamat mahdollisuudet ja rajoitteet

4. Sijaintivaihtoehdoista johtuvat kustannuserot

5. Toteutettavuusominaisuudet

 

Selvitetyt sijaintivaihtoehdot

Linnanniemi, Olympia-kortteli eli Kauppahallin kortteli, Kupittaan siirtolapuutarhan alue, Artukainen (Tähän alueeseen kuului oma ajatukseni Pansio-Pernon alueesta, mikä olisi tukenut Turun kaupungin strategiaa panostaa asuinalueisiin), Herkules-kortteli eli Martinsillan kolmio

Päävaihtoehdot

1. Ratapihatontti

2. Hämähäkkitontti

3. Itsenäisyydenaukio

Näistä edellä mainituista Itsenäisyydenaukio tuli suunnitelmiin viimeisenä. Eniten pinnalla keskusteluissa on ollut Hämähäkkitontti, Ratapihantontti ja Linnaniemi. Oma ajatukseni musiikkitalon sijainnista oli Pansiontien varrelle. Pansiontie on pitkä suora tie meren ohi ja tällä hetkellä täynnä teollisuusteen liittyviä rakennelmia. Olisi ollut todella upeaa katsella liplattavaa merta samalla kun kuuntelee musiikkia. Tämä mielikuva ei mennyt jatkoon.

 

Mitä nyt?

Nyt hanke lähtee käyntiin allianssimallilla, mikä koostuu viidestä vaiheesta 1. strateginen vaihe 2. muodostamis- ja ehdotusvaihe 3.  kehitysvaihe 4.  toteutusvaihe 5. jälkivastuu

Tärkeintä on, että hankkeen ydintiimi vaatii strategisessa vaiheessa ehdot mahdollisimman hyvin. Suurin virhe olisi maksaa yhden orkesterin tilasta 71 miljoonaa euroa. Tilan tulee tarjota mahdollisuuden hyvinvoinnille muutenkin, kuin klassisen musiikin kautta. Lainkaan klassista musiikkia väheksymättä. Esimerkiksi Malmö Livessä on mielestäni erinomaiset tilat, joiden toiminnasta voisimme ottaa mallia. Syyslomalla lapsilla on tilassa bänditreenejä ja ohjelmasuunnittelussa on erikseen otettu huomioon lapset ja nuoret. Saleja Malmö Livessä on seminaarikäyttöön, klassisen musiikin ja pop-musiikin tarpeisiin.

Tämän hetken tarveselvityksen tekemisessä on ollut mukana TFO, heidän tarpeet ovat selvät. Tarvitsemme pop-musiikin puolelta selvityksen, mikä on tarve sillä saralla. Oma näkemykseni on, että ainakin harjoitustiloja tarvitaan. Meillä on kaupungissa muun muassa ammattilaismuusikoita, jotka tarvitsevat ammatillisten taitojensa ylläpitoon kehitykseen treenitiloja. Meillä on lapsia ja aikuisia jotka haluavat harrastaa musiikkia laulu- tai soittotunneilla sekä bänditreeneissä. Nämä tahot on otettava huomioon tiloja suunnitellessa.

Arkkitehtuurin on otettava huomioon ekologinen ja kotimainen näkökulma sen lisäksi, että rakennuksen on oltava ulkomuodoltaan jokirantaan sulava. Uusi musiikkitalo ei saa tehdä rannasta ahtaan oloista. Mielestäni musiikkitalo on oiva tilaisuus alkaa hyödyntämään viherarkkitehtuuria Turussa (kirjoituksen lopussa on esimerkkikuva, miltä viherarkkitehtuuri voisi näyttää, HUOM! kuva ei liity musiikkitalohankkeeseen). Musiikkitalo rakennetaan puiston päälle, mikä on jo sellaisenaan suuri päätös. Pihalla on myös hyvä säilyttää mahdollisuus skeittaamiselle ja muulle omatoimiselle harrastamiselle.

Jos nämä asiat ovat valmiissa suunnitelmassa kunnossa, 71 miljoona euroa saattaa kantaa hedelmää. Jos tilaa ei tehdä kattamaan tarpeita kun pääkäyttäjälleen TFO:lle voimme mennä pahasti vikaan rahan tehokkaassa hyödyntämisessä.

 

Linkkejä

Kaupunginhallituksen päätös: http://ah.turku.fi/kh/2020/0406009t/4069494.htm

Malmö Live: https://malmolive.se/

 

Kommentit

Submitted by Arja (ei varmistettu) on Ma, 13.04.2020 - 22:20

Ikilinkki

"Lainkaan klassista musiikkia väheksymättä", mutta samalla täysin klassista musiikkia väheksyen. Voi voi. Et sinäkään ymmärrä kaikkia niitä tapoja, joilla klassinen musiikki vaikuttaa elämääsi. Mutta sitähän on niin helppo ylenkatsoa.

Submitted by Anonyymi (ei varmistettu) on Ke, 15.04.2020 - 08:06

Ikilinkki

Itsenäisyydenaukion tontti aiheuttaa riskejä musiikkitalon valmistumiselle. Erilaiset sinällään oikeutetut intressit itsenäisyydenaukion tontin käytöstä, voivat myöhästyttää konserttitalon rakentamista vuosilla tai estää sen kokonaan kyseiselle paikalle. Millainen rakennus on arkkitehtuurisesti sovelias kyseiselle tontille, miten valinta tehdään, mitä valinnassa painotetaan ja kuka valinnan lopulta tekee?

Klassisen musiikin tulee mielestäni kyetä kehittymään muuttuvassa maailmassa ihmisten tulevaisuuden tarpeisiin vastaten. Miten osaltaan klassisen musiikin keinoin tehdään Turusta parempi paikka ihmisille elää ja olla tulevaisuudessa? Mitä haasteita nykyajassa on, johon klassisen musiikin keinoin voidaan vastata? Millaista on tulevaisuuden klassinen musiikki?

Kun erilaisia taiteen, kulttuurin ja viihteen toimijoita törmäytetään esimerkiksi sopivien tilaratkaisujen avulla voi syntyä jotain uutta ja ihmisten mielestä arvokasta, perinteet kuitenkin kivijalkana säilyttäen. Onko esimerkiksi vaikutteet pop musiikista mahdollisia tulevaisuuden klassisessa musiikissa, jos tähän luodaan puitteet? Voiko yhä useampi nuori kiinnostua klassisesta musiikkista, jos rajoja kyetään rikkomaan?

Mikä ero on kysymyksillä, lähdetkö baariin muutamalle oluelle ja kuuntelemaan karaokea tai lähdetkö kanssani kuuntelemaan konserttitaloon uutta ja yllättävää klassisen musiikin konserttia? Klassisen musiikin kuuntelemisen musiikkitalossa yksi ulottuvuus on tulla paikkaan, jossa kohtaa muita ihmisiä turvallisen ja laadukkaan kulttuuri harrastuksen parissa. Kuinka moni on löytänyt esimerkiksi tulevan puolisonsa tämän kulttuuriharrastuksen parissa, hämyisen ja usein liian alkoholin käytön seurauksena hieman terveydelle vaarallisen baari-illan sijaan tai solminut ja lujittanut ystävyys suhteita tämän kulttuuri harrastuksen parissa?

Yhtenä ulottuvuutena miten klassinen musiikki ja musiikkitalo voi auttaa ihmisten sosiaalisiin ongelmiin? Onko mahdollista, että klassisen musiikin harrastuksella saadaan estettyä esimerkiksi 100 turkulaisen nuoren syrjäytyminen vuosittain? Onko musiikkitaloa mahdollista käyttää myös tällaisen päämäärän saavuttamisen? Onko Turulla taloudellista ja muuta kykyä ja halua tukea myös pienituloisten perheiden lapsia klassisen musiikin harrastuksen pariin tilaratkaisuilla ja muutoin taloudellisesti?

Monella pop musiikkia soittavalla on myös klassisenmusiikin opiskelua taustalla. Musiikki voi olla koko kansantalouden kannalta merkittävä asia, kuten esimerkiksi Ruotsissa ABBA, joka on innoittanut musikaalin Mamma Mia! tekijöitä. Useimmat myös tuntevat oopperalaulajaksi halunneen Freddie Mercuryn maailmaan jättämän jäljen musiikilla, jossa sekoittuu parhaimmillaan balladi, ooppera ja heavy metalli samassa kappaleessa.

Moni on saanut myös nauttia klassisen musiikin esityksistä hieman arkisemmin erilaisissa perhejuhlissa.

Miten on järkevää edetä musiikkitaloasiassa erilaiset näkökannat ja intressit huomioiden sekä avointa keskustelua ylläpitäen ilman, että eri lähtökohdista asiaa tarkastelevat ihmiset alkavat leimaamaan toisiaan klassista musiikkia ymmärtämättömiksi ihmisiksi.

Onko joidenkin mielestä ihminen, joka ei halua musiikkitaloa Itsenäisyydenaukiolle, vaan johonkin toiseen paikkaan, vaikka Artukaisiin automaattisesti oikeutettu leimattavaksi keskustelussa klassisen musiikin ymmärtämättömäksi vastustajaksi?

Lisää kommentti

Tällä kysymyksellä varmistetaan, että et ole roskapostia lähettävä skripti.

Kuva CAPTCHA
Kirjoita kuvassa näkyvät merkit.