Submitted by Anonyymi (ei varmistettu) on Ke, 15.04.2020 - 08:06

Ikilinkki

Itsenäisyydenaukion tontti aiheuttaa riskejä musiikkitalon valmistumiselle. Erilaiset sinällään oikeutetut intressit itsenäisyydenaukion tontin käytöstä, voivat myöhästyttää konserttitalon rakentamista vuosilla tai estää sen kokonaan kyseiselle paikalle. Millainen rakennus on arkkitehtuurisesti sovelias kyseiselle tontille, miten valinta tehdään, mitä valinnassa painotetaan ja kuka valinnan lopulta tekee?

Klassisen musiikin tulee mielestäni kyetä kehittymään muuttuvassa maailmassa ihmisten tulevaisuuden tarpeisiin vastaten. Miten osaltaan klassisen musiikin keinoin tehdään Turusta parempi paikka ihmisille elää ja olla tulevaisuudessa? Mitä haasteita nykyajassa on, johon klassisen musiikin keinoin voidaan vastata? Millaista on tulevaisuuden klassinen musiikki?

Kun erilaisia taiteen, kulttuurin ja viihteen toimijoita törmäytetään esimerkiksi sopivien tilaratkaisujen avulla voi syntyä jotain uutta ja ihmisten mielestä arvokasta, perinteet kuitenkin kivijalkana säilyttäen. Onko esimerkiksi vaikutteet pop musiikista mahdollisia tulevaisuuden klassisessa musiikissa, jos tähän luodaan puitteet? Voiko yhä useampi nuori kiinnostua klassisesta musiikkista, jos rajoja kyetään rikkomaan?

Mikä ero on kysymyksillä, lähdetkö baariin muutamalle oluelle ja kuuntelemaan karaokea tai lähdetkö kanssani kuuntelemaan konserttitaloon uutta ja yllättävää klassisen musiikin konserttia? Klassisen musiikin kuuntelemisen musiikkitalossa yksi ulottuvuus on tulla paikkaan, jossa kohtaa muita ihmisiä turvallisen ja laadukkaan kulttuuri harrastuksen parissa. Kuinka moni on löytänyt esimerkiksi tulevan puolisonsa tämän kulttuuriharrastuksen parissa, hämyisen ja usein liian alkoholin käytön seurauksena hieman terveydelle vaarallisen baari-illan sijaan tai solminut ja lujittanut ystävyys suhteita tämän kulttuuri harrastuksen parissa?

Yhtenä ulottuvuutena miten klassinen musiikki ja musiikkitalo voi auttaa ihmisten sosiaalisiin ongelmiin? Onko mahdollista, että klassisen musiikin harrastuksella saadaan estettyä esimerkiksi 100 turkulaisen nuoren syrjäytyminen vuosittain? Onko musiikkitaloa mahdollista käyttää myös tällaisen päämäärän saavuttamisen? Onko Turulla taloudellista ja muuta kykyä ja halua tukea myös pienituloisten perheiden lapsia klassisen musiikin harrastuksen pariin tilaratkaisuilla ja muutoin taloudellisesti?

Monella pop musiikkia soittavalla on myös klassisenmusiikin opiskelua taustalla. Musiikki voi olla koko kansantalouden kannalta merkittävä asia, kuten esimerkiksi Ruotsissa ABBA, joka on innoittanut musikaalin Mamma Mia! tekijöitä. Useimmat myös tuntevat oopperalaulajaksi halunneen Freddie Mercuryn maailmaan jättämän jäljen musiikilla, jossa sekoittuu parhaimmillaan balladi, ooppera ja heavy metalli samassa kappaleessa.

Moni on saanut myös nauttia klassisen musiikin esityksistä hieman arkisemmin erilaisissa perhejuhlissa.

Miten on järkevää edetä musiikkitaloasiassa erilaiset näkökannat ja intressit huomioiden sekä avointa keskustelua ylläpitäen ilman, että eri lähtökohdista asiaa tarkastelevat ihmiset alkavat leimaamaan toisiaan klassista musiikkia ymmärtämättömiksi ihmisiksi.

Onko joidenkin mielestä ihminen, joka ei halua musiikkitaloa Itsenäisyydenaukiolle, vaan johonkin toiseen paikkaan, vaikka Artukaisiin automaattisesti oikeutettu leimattavaksi keskustelussa klassisen musiikin ymmärtämättömäksi vastustajaksi?

Tällä kysymyksellä varmistetaan, että et ole roskapostia lähettävä skripti.

Kuva CAPTCHA
Kirjoita kuvassa näkyvät merkit.